پلیمرها به داد ورزشگاه یکصدهزار نفری آزادی رسیدند

پلیمرها, ورزشگاه, یکصدهزار, نفری, آزادی, رسیدند

سایت خبری پپنا (www.ppna.ir): اگر می‌خواهیم فوتبالی درحد استانداردهای جهانی داشته باشیم بدون شک یکی از ضروریات آن داشتن استادیوم‌های مجهز با شرایط رفاهی بالا

،هر چند با گنجایش متوسط برای تماشگران است. نبود صندلی درطبقه دوم استادیوم آزادی معضلاتی را برای این استادیوم پیر و برای تماشاگران فوتبال به همراه داشته است.

در همین خصوص کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز ایران را به نصب صندلی در این جایگاه ملزم کرده است. هم‌اکنون در بازی‌هایی که زیرنظر ای‌اف‌سی انجام می‌شود ایران نمی‌تواند در طبقه دوم ورزشگاه از وجود تماشاگران بهره ببرد و این یعنی از بین رفتن بیش از نیمی از ظرفیت استادیوم آزادی برای میزبانی از هواداران فوتبال. استفاده از پوشش پلیمری برای بتن مهندس مصطفی مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی درباره شرایط حال حاضر استادیوم آزادی و به‌خصوص نصب صندلی های پلاستیکی در طبقه دوم ورزشگاه گفت: با توجه به اینکه ساخت این مجموعه به 43 سال پیش بر‌می‌گردد بتن سکوها در طبقه دوم اصلا شرایط مناسبی ندارد و باید ترمیم شود. در سال‌های گذشته به این بتن‌ها روکش داده می‌شد، اما الان در حال ترمیم اساسی آنها به‌وسیله پوششی از پلیمر هستیم.

این پوشش پلیمری با اینکه هزینه‌بر است، اما برای استحکام بتن و به‌دنبال آن نصب صندلی لازم است. خوشبختانه این بتن‌ها درچند مرحله تست شده و شرایط برای نصب صندلی‌ها مطلوب است.» هزینه پروژه چقدر می‌شود؟ یکی از موضوعات اقتصادی که در انجام یک پروژه به آن توجه زیادی می‌شود هزینه آن است.

مدبر درخصوص هزینه نهایی این پروژه می‌گوید: «به علت تغییرات پی درپی در مواد و ملزومات به‌کار گرفته شده هنوز برآوردهزینه دقیقی به‌دست نیامده است، اما پیش‌بینی ما براین است با توجه به قیمت هر صندلی که حدود 30 هزار تومان خواهد بود به علاوه هزینه‌های پوشش پلیمری چیزی درحدود 3 تا 4 میلیارد تومان در این پروژه هزینه خواهد شد.» خطرپرتاب صندلی‌ها! ممکن است تماشاگران تحت شرایطی اقدام به کندن صندلی‌ها و پرتاب آن به درون زمین کنند و چون طبقه دوم آزادی مشرف به طبقه اول است خطر این کار برای تماشاگران طبقه اول بسیار زیاد است.

مدبر و شرکت توسعه و تجهیز دراین خصوص چاره‌اندیشی کرده‌اند: «ما الان هم دربعد مقاومت صندلی‌ها کار می‌کنیم و هم در بعد احتمال شکسته شدن و راحتی تماشاگر. مطمئنا صندلی‌هایی که برای این منظور مورد استفاده قرار خواهیم داد از نوع مخصوص است که همه شاخص‌ها را شامل می‌شود. برای جلوگیری از کنده شدن و پرتاب صندلی‌ها ما آنها را از بدنه نصب می‌کنیم و همچنین با تدابیری آنها را با بتن محکم می‌کنیم. همچنین یکی دیگر از دلایل کنده شدن استحکام نامناسب بتن است که با پوشش پلیمری این موضوع به حداقل ممکن خواهد رسید.با نصب صندلی‌ها معابر رفت و آمد از بین نمی‌رود و ما درنظر داریم برای حفاظت و ایمنی بیشتر در طبقه دوم حفاظ‌‌هایی را تعبیه کنیم.»

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*