گل به خودی مجتمع های پتروشیمی به صنعت پلیمر

مسعود جمالی عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر اصفهان قیمت بالای نرخ ارز برای خرید

مواد اولیه را یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت تمام شده محصولات صنایع پایین دست پلیمری دانست و گفت: مجتمع های پتروشیمی مواد اولیه مورد نیاز صنعت پلیمر را با قیمت ارز مبادله ای تولید می کنند اما متاسفانه همین محصولات را با قیمت ارز آزاد به صنایع پایین دست پلیمری به فروش می رسانند.

به گزارش پپنا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ محصولات صنایع پایین دست پلیمری در جایگاه دوم لیست صادرات کشور قرار دارند اما با وجود ظرفیت بالا برای ایجاد ارزش افزوده و اشتغال پایدار با مشکلات مختلفی روبه رو هستند.

در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در صنعت پلیمر کشور مشغول به کار هستند اما قیمت بالای نرخ ارز برای خرید مواد اولیه باعث شده، ۸ هزار واحد تحت تاثیر قرار گیرند و توان رقابت را در بازارهای داخلی و خارجی از دست بدهند.

مسعود جمالی با بیان این که اقدام مجتمع های پتروشیمی تبعیض علیه تولیدکنندگان داخلی است، افزود: مجتمع های پتروشیمی همین مواد اولیه را در بازارهای خارجی با قیمتی بسیار پایین به فروش می رسانند.

وی گفت: این رویکرد در راستای حمایت از تولید داخلی و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی نیست و باید این روند اصلاح شود چرا که این مسئله خلاف قانون اساسی است و قدرت رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی را به شدت کاهش می دهد.

نایب رئیس کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان افزود: ما به دنبال رویارویی با صنایع بالا دست و پتروشیمی ها نیستیم اما مواد اولیه مورد نیاز صنعت پایین دست پلیمیری باید با قیمت متوازن و عادلانه به تولیدکنندگان داخلی این صنعت فروخته شود.

وی با بیان این که صادرات بیشتر محصولات پلیمیری به معنای افزایش اشتغال و ارزش افزوده است، گفت: قیمت فروش محصولات پتروشیمی حدود هزار و ۲۰۰ دلار برای هر تن است اما قیمت فروش محصولات پلیمری هزار و ۷۰۰ دلار است.

جمالی افزود: صنایع پایین دست پلیمر نسبت به صنایع بالادستی حدود ۵۰۰ دلار بیشتر ارز افزوده خلق می کنند اما متاسفانه در سال های گذشته به این مسئله توجه نشده است.

وی گفت: اگر مجتمع های پتروشیمی تمایلی برای فروش مواد اولیه با قیمت مناسب ندارند هیچ مشکلی وجود ندارد و انتظار داریم حداقل دیوار تعرفه برداشته شود تا امکان واردات مواد اولیه با قیمت ارزان تر فراهم شود.

عضو هیات مدیر انجمن پلیمر اصفهان افزود: بازار داخلی تحت کنترل و انحصار صنایع بالادست پلیمر است و این به قیمت مرگ تدریجی صنایع پایین دست پلیمر تمام می شود.

وی گفت: همه ظرفیت ها و بسترهای لازم برای رشد تولید و صادرات محصولات پلیمیری در کشور وجود دارد اما بسته نگه داشتن بازار مواد اولیه توسط مجتمع های پتروشیمی باعث شده زمینه برای واردات این محصولات باز شود.

جمالی با بیان این که تولیدکنندگان داخلی فقط با مشکل قیمت بالای مواد اولیه روبه رو نیستند، افزود: عرضه مواد اولیه محصولات پلیمری متناسب با تقاضای داخلی نیست و ما علاوه بر قیمت ناعادلانه باید در بورس هم برای گران خریدن مواد اولیه رقابت کنیم.

وی گفت: کاهش قیمت جهانی محصولات پلیمری تاثیری در پایین آمدن قیمت محصولات تمام شده ندارد چرا که مشکل اصلی فروش مواد اولیه با قیمت ارز آزاد است در حالی که همین محصولات با قیمت ارز مبادله ای توسط پتروشیمی ها تولید می شوند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک و پلیمر اصفهان افزود: در حال حاضر ۴۰۰ واحد تولیدی پلیمر در اصفهان فعالیت می کنند و اگر این مشکل حل نشود بدون شک با زوال این صنایع مواجه خواهیم شد.

وی با بیان این که رشد تقاضای داخلی در بخش صنعت پلیمری به دلیل مشکلات به وجود آمده به صفر نزدیک شده است، گفت:این در حالی است که تقاضای جهانی برای محصولات پلیمری رشد چشمگیری داشته است.

جمالی افزود: برخی کشورهای منطقه مواد اولیه محصولات پلیمری را بدون بهره و به شکل مدت دار در اختیار تولیدکنندگان خود قرار می دهد اما در داخل کشور این مسئله وجود خارجی ندارد و تولیدکنندگان باید با افزایش ۳۰ درصدی قیمت و نوسانات قیمت ارز آزاد دست و پنجه نرم کنند.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*