هفته آینده بزرگترین اجتماع پلیمری های ایران و جهان در تهران: انقلاب سبز در صنعت کشاورزی

كارشناسان علوم مهندسی پلیمر، بكارگیری فیلم های پلیمری در بخش كشاورزی را به عنوان یک انقلاب سبز و زمینه ساز تحولی بزرگ در تولید محصولات كشاورزی و گلخانه ای تعبیر می كنند.

به گزارش مهر، پروفسور حسین نازکدست، دبیر علمی نخستین همایش فناوری نوین پلیمری در کشاورزی درباره ویژگی ها و کاربردهای فناوری فیلمهای پلیمری گفت: استفاده از فیلم های پلیمری در بخش کشاورزی از حدود ۲۰ سال قبل در دنیا آغاز شده و نقش های اساسی آن در استفاده بهینه از منابع آب و افزایش بهره وری کشاورزی مورد توجه جدی قرار گرفته است.

وی افزود: به طور کلی، طی سالهای اخیر افزایش روزافزون جمعیت از یک ‌طرف و روند رو به کاهش آب کشاورزی از طرف دیگر باعث شده تا بسیاری از کشورها به‌ منظور حفظ و پاسداری از امنیت سیاسی و اجتماعی کشور و ملت‌ های خود تلاش گسترده‌ای را در راستای به ‌کارگیری روش ‌های نوین در استفاده از آب و جلوگیری از خطر بحران کم ‌آبی در تولیدات کشاورزی مانند غلات و میوه ها و سبزیجات به کار ببرند تا به خودکفایی لازم دست یابند.

وی خاطرنشان كرد: از آنجا كه ایران نیز از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه کم آب و نیمه‌ خشک قرار گرفته است دستیابی به خودكفایی در تولیدات كشاورزی و تامین امنیت غذایی كشور باتوجه به محدودیت های طبیعی، نیازمند تحول جدیدی است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر با بیان اینكه استفاده از فیلم های پلیمری در كشاورزی از سوی برخی كشورهای دنیا همچون اسپانیا و چین به عنوان «انقلاب سبز» تعبیر می شود، گفت: این فناوری جدید هنوز در ایران تجربه نشده است و بكارگیری آن، تحولات شگرفی در بخش كشاورزی كشور برجای خواهد گذاشت.

وی درباره انواع فیلم های پلیمری پركاربرد در بخش كشاورزی توضیح داد: فیلم های پلیمری گلخانه ای یكی از پركاربردترین این فیلم ها در بخش كشاورزی به شمار می آید و مكانیزم آن به گونه ای است كه بر روی سطح گلخانه های كشت محصول، یک پوشش كامل از فیلم های پلیمری داده می شود كه با توجه به نوع محصول، فصل، سطح تابش آفتاب و ویژگی های منطقه، نوع فیلم انتخاب می شود.

نازک دست ادامه داد: «مالچ فیلم» نیز كاربرد گسترده ای در كشاورزی دارد و برای استفاده از آن، یک فیلم به طور كامل روی نشای گیاه كشیده می شود و فقط قسمت جوانه نشا بیرون از فیلم باقی می ماند به این ترتیب، علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، گیاه در برابر سرما، حشرات و آفت های مختلف حفاظت خواهد شد كه این روش، برای مناطقی كه با كمبود منابع آبی روبه رو هستند بسیار مناسب است.

وی برگزاری اولین همایش فناوری های نوین پلیمری در كشاورزی را در راستای معرفی و ترویج این فناوری های جدید در كشور عنوان كرد و گفت: این همایش با هدف به ‌کارگیری فناوری ‌های جدید در استفاده از فیلم ‌های پلیمری در کشاورزی و معرفی الگوهای موفق در جهان و سازگاری آنها در ایران طی روزهای ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در دانشگاه صنعتی امیركبیر برگزار خواهد شد.

دبیرعلمی اولین همایش فناوری های نوین پلیمری به حضور ۱۱ سخنران از كشورهای خارجی موفق در بكارگیری این فناوری ها در این همایش اشاره كرد.

این همایش در هشت محور شامل ویژگی ‌های فیلم ‌های پلیمری مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای (کدام فیلم برای کدام محصول و کدام اقلیم)، اولویت ‌های محصولات کشاورزی نیازمند به فیلم‌ های پلیمری، تکنولوژی تولید فیلم‌ های پلیمری مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه ‌ای، معیارهای انتخاب پلیمرها و مواد افزودنی در تولید فیلم‌ های مورد استفاده در کشاورزی و کشت گلخانه ‌ای، برآورد مصرف فیلم ‌های پلیمری و کشاورزی در ۱۰ سال آینده، روش‌ های بهره ‌برداری از فیلم‌ های پلیمری و مکانیزم و طرح‌های بازیافت مالچ پلاستیک استفاده شده در کشاورزی و کشت گلخانه ‌ای، استراتژی‌ های اجرایی توسط متخصصان داخلی و خارجی و معیارهای طراحی سازه ‌های گلخانه ‌ای از دیدگاه نوع محصول و جنبه‌های اقتصادی (کدام گلخانه برای کدام گیاه) تدارك یافته است.

شركت كنندگان در این همایش پیرامون موضوعات مرتبط همچون نقش فناوری های نوین پلیمری در زمینه صرفه‌ جویی در مصرف آب، بهبود کارآیی آبیاری و افزایش تولیدات کشاورزی، مراقبت از محصولات گیاهی، صرفه ‌جویی نهاده ‌های کشاورزی در محصولات کشاورزی، حفظ محیط ‌زیست و كاهش مصرف انرژی در تولید و نگهداری محصولات به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*