آشنایی با رشته مهندسی کامپوزیت

 

مهندسی کامپوزیت یا مهندسی مواد مرکب رشته‌ای تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد است. به عبارت دیگر رشته‌ای به نام مهندسی کامپوزیت در دوره لیسانس وجود ندارد. لازم به ذکر است که واژه مواد مرکب معادل فارسی واژه کامپوزیت (Composite) است و برای پاس داشتن زبان فارسی از عنوان مهندسی مواد مرکب به جای مهندسی کامپوزیت در مدرک تحصیلی دانش‌آموختگان این رشته استفاده می‌شود.

رشته مهندسی کامپوزیت برای اولین بار در کشور توسط دانشگاه صنعتی مالک اشتر واقع در تهران ـ لویزان تاسیس شد و در اولین دوره در سال ۱۳۸۳دانشجو برای این رشته گرفته شد.

کلیه دروس و سرفصل‌های این رشته مصوب وزارت علوم است و پذیرش دانشجو در این رشته از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی پلیمر، مهندسی مکانیک و مهندسی مواد (متالورژی) و از طریق آزمون سراسری ورودی کارشناسی ارشد صورت می‌گیرد (البته ناگفته نماند که تعدادی از برادران وزارت دفاع نیز با عنوان دانشجوی دوره داخلی بدون شرکت در آزمون سراسری جذب می‌شوند که مدرک آنها الزاماً داخلی و معتبر برای وزارت دفاع است و کلاس‌هایشان جدا از دانشجویان وزارت علوم است). پذیرفته شدگان، بسته به رشته کارشناسی خود بایستی در ترم اول یکی از دروس خواص فیزیکی مکانیکی پلیمرها، استاتیک و مقاومت مصالح را به عنوان درس جبرانی بگذرانند. فهرست کامل عنوان‌های درسی مهندسی کامپوزیت در زیر آمده است:  

ترم

عنوان درس

تعداد واحد

نوع درس

۱

خواص مواد مرکب و آزمایشگاه

۴

 

مکانیک محیط های پیوسته

۳

 

ریاضیات مهندسی پیشرفته

۳

 

۲

مکانیک مواد مرکب

۳

 

روش اجزاء محدود *

۲

اختیاری*

مواد مرکب زمینه پلیمری *

۳

اختیاری*

سمینار

۲

 

۳

پروژه

۶

 

مواد مرکب زمینه سرامیک *

۳

اختیاری*

طراحی سازه ها و قطعات مواد مرکب

۳

 

* البته دو درس دیگر به نام‌های مکانیک شکست و اتصالات سازه‌های کامپوزیت نیز ارائه می‌گردد که علاقمندان می‌توانند آنها را به عنوان درس اختیاری بگذرانند.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*