اورينت كردن فيلم

فيلم هاي قالب ريزي شده و فيلم هاي بادي هر دو قابليت اورينت كردن را دارند.

شفافيت و مقاومت به ضربه از جمله خواص بهبود يافته در فيلم هاي اورينت شده مي باشند. در برخي از فيلم ها از جمله PP ، نفوذپذيري نيز بهبود چشمگيري مي يابد. انواع متنوعي از فيلم هاي اورينت شده به شرح زير قابل دستيابي هستند:
1- فيلم اورينت شده در يك محور
2- فيلم اورينت شده به طور مساوي در دو محور ( بالانس يا كشش مساوي در هر دو جهت9
3- فيلم اورينت شده در دو محور به طور غير مساوي يا غير بالانس( اختلاف در نسبت كشش در دو جهت)
فيلم هاي اورينت شده در يك محور تمايل به فيبريله شدن( رشته رشته شدن) دارد. اين عارضه (پديده) در فيلم هاي اورينت شده تك محوري، براي تهيه فيبرها و الياف نواري استفاده مي كنند. فيلم هاي متداول كه اورينت مي گردند شامل پلي پروپلين، پلي استار، پلي استايرن و نايلون هستند. فيلم پلي استايرنمعمولي بسيار شكننده مي باشد ولي با اورينت كردن آن در دو محور، مي توان به يك فيلم چقرم و قابل شكل دهي حرارتي د(ترموفرم) دست يافت.
عمل اورينت كردن در دو مورد و بر روي فيلم هاي توليد شده به روش قالب شكاف دار يا اكسترژن شكافي و فيلم هاي بادي صورت مي گيرد. در مورد اول ابتدا يك فيلم قالب ريزه شده كلفت توليد مي گردد. اين فيلم با ورود به قسمت نورد هاي كششي و تحت يك دماي كنترل شده،كشش طولي پيدا مي كند. ميزان كشش در يك دامنه 1/4 تا 1/10 انجام مي گيرد. بعد از كشش طولي، به وسيله يك قاب يا نگهدارنده( نظير انچه كه براي كشش منسوجات استفاده مي شود) عمل كششي عرضي صورت مي گيرد. در واقع در اين قالب گوشه هاي فيلم به وسيله گيره هاي ضميمه به يك تسمه بي انتها گرفته مي شوند. اين گيره ها به تدريج از هم جدا مي شوند تا كششي معادل كشش طولي و در طول مسير صورت مي گيرد. پس از اعمال كشش هاي مربوطه ، فيلم با عبور از روي نورد خنك كننده، سرد شده و به دستگاه پيچش فيلم( رول كن) منتقل ميشود.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*