افزایش عرضه، تقاضا و حجم معامله در دومین هفته مرداد 1396- بحران در PET گرید بطری

بیشترین تقاضا در هفته جاری به گروه PET گرید بطری و با 29 هزار و 51 تن تقاضا تعلق داشت که 14 هزار تن افزایش تقاضا را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است، بعد از آن گروه پلی پروپیلن نساجی و با 17 هزار و 349 تن تقاضا قرار داشت …

افزایش عرضه، تقاضا و حجم معامله در دومین هفته مرداد 1396- بحران در PET گرید بطریسید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی: در هفته دوم مرداد ماه 1396، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات بهتری را نسبت به هفته گذشته را تجربه کرد. حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته گذشته روندی افزایشی داشت و در نتیجه 2.758 تن کاهش را تجربه کرد و این در حالی بود که هفته گذشته حجم عرضه ها بیش از 7 هزار تن کاهش یافته بود.

 

در هفته جاری حجم معاملات افزایش بسیار زیاد و 8.478 تنی را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد که برابر با 20 درصد افزایش است. در مجموع دو هفته اخیر حجم معاملات افزایش بیش از 5 هزار تنی را تجربه کرده است تا حجم معاملات بار دیگر در سطوح بالای 50 هزار تنی باشد که حجم بسیار بالا و مناسبی است.

 

در کل بیش از 78 درصد از محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شد، این در حالی بود، که در هفته گذشته 68 درصد از کل عرضه ها خریداری شده بود. در این بین 25 گرید از 85 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی به فروش رسیدند، رقابت های قیمتی بین 1 تا 10 درصد بود،  در هفته جاری حجم تقاضا افزایش نسبتا زیاد و بیش از 24 هزار تنی داشت که بسیار قابل توجه بوده و این در حالی بوده است که هفته گذشته حجم تقاضا بیش از 14 هزار تن کاهش را تجربه کرده بود.

 

 

آنچنان که آمارها نشان می دهند، حجم عرضه ها نسبت به هفته قبل افزایشی 2 هزار و 758 تنی داشته است.                 این در حالی بود که در هفته گذشته عرضه ها  کاهشی 7 هزار تنی را تجربه کرده بود تا در مجموع دو هفته اخیر 5 هزار تن کاهش یافته باشد، در هفته جاری حجم عرضه ها بیش از 64 هزار تن بود ، که مناسب ارزیابی می شود هر چند که در مورد برخی گروه ها مثل PET بطری باید افزایش عرضه داشته باشیم.

 

بیشترین افزایش عرضه مربوط به گروه پلی اتیلن سنگین بادی و با افزایش 2.402 تنی بوده است، بعد از این گروه  پلی اتیلن سبک فیلم و با 2.230 تن قرار داشت گروه سنگین تزریقی نیز 856 تن افزایش را در هفته جاری تجربه کرد.

 

بیشترین کاهش عرضه مربوط به گروه پلی روپیلن نساجی بوده که برابر با 920 تن کاهش است؛ همچنین گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن نیز کاهشی 908 تنی را تجربه کرد. گرید پلی اتیلن سنگین فیلم نیز با کاهش عرضه 394 تنی از دیگر کالاهایی بود که کاهش عرضه بالایی را تجربه کردند. خوشبختانه در هفته جاری گرید هایی که کاهش نرخ را تجربه کردند میزان کاهش شان کمتر از 1000 تن بوده است.

 

تقاضا نسبت به هفته گذشته تقریبا 25 هزار تن افزایش را نشان می دهد که قابل توجه است، البته در هفته گذشته تقاضای بازار کاهش 14 هزار تنی را تجربه کرده بود در مجموع دو هفته اخیر حجم تقاضا افزایش 11 هزار تنی را تجربه کرده است، که نشان از کاهش جذابیت بازار دارد. بخش زیادی از این افزایش عرضه ها به دلیل تقاضای کاذب در دو گروه پت گرید بطری و پلی پروپیلن های نساجی رخ داده است.

 

بیشترین تقاضا در هفته جاری به گروه PET گرید بطری و با 29 هزار و 51 تن تقاضا تعلق داشت که 14 هزار تن افزایش تقاضا را نسبت به هفته گذشته تجربه کرده است، بعد از آن گروه پلی پروپیلن نساجی و با 17 هزار و 349 تن تقاضا قرار داشت این گروه یک هزار تن کاهش را تجربه کرده است. گرید دیگری که تقاضای زیادی را داشت پلی پروپیلن شیمیایی بود که 10 هزار و 705 تن تقاضا داشت که 1200 تن افزایش داشته است.

 

حجم معاملات در هفته جاری با افزایش 20 درصدی و 8.478 تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، حجم معاملات در هفته جاری بار دیگر وارد سطوح بالای 50 هزار تنی شد که بسیار مناسب ارزیابی می شود. بخشی از این افزایش حجم معاملات به افزایش عرضه ها در برخی از گریدهای جذاب مربوط می شود.

 

بیشترین افزایش حجم معاملات در هفته جاری مربوط به گریدهای پلی اتیلن سبک خطی، PVC و سنگین بادی و به ترتیب با 2488، 1954 و 1699 تن بود. به نظر می رسد با توجه به آینده صعودی قیمت PVC مصرف کنندگان این محصول ترجیح داده اند مقدار بیشتری را خریداری کنند.تو گروه دیگر هم در هفته جاری افزایش حجم بسیار خوبی را تجربه کرده اند که نشان از رونق آن ها در آینده دارد.

 

در هفته جاری هم معاملات بیشتر گروه ها با تعادل خوبی انجام شد ولی درصد رقابت قیمتی در برخی گروه های جذاب بیشتر از قبل بود، کالاهای جذاب در هفته جاری با رقابت قیمتی بین 1 تا 10 درصد معامله شدند ولی متاسفانه در هفته جاری تعداد گریدهایی که با سقف قیمت معامله شدند بیشتر از قبل بود و 7 گرید با سقف قیمت معامله شدند.

 

در هفته جاری با وجود اینکه هم پتروشیمی مارون و هم نویدزرشیمی گرید پایپ پ پ شیمیایی را عرضه کرده بودند بار دیگر این گرید با تقاضای کاذب مواجه بوده و با سقف قیمت معامله شد. به نظر می رسد پتروشیمی مارون بار دیگر باید عرضه های خود را افزایش دهد تا نیاز به این محصول در بازار تا حد زیادی پاسخ داده شود و اوضاع این محصول متعادل شود.

 

جذاب ترین گروه های بازار : 15 گرید جذاب بازار در این هفته به شرح جدول ذیل است:

 

همانطور که در جدول مشخص است، رتبه یک تا پنج جدول جذاب ترین ها به محصولات پلی اتیلن ترفتالات بطری 781 تندگویان و با 10 درصد،  پلی پروپیلن شیمیایی MR230C با 10 درصد، پلی اتیلن سنگین تزریقی 2200 ایلام با 10 درصد، پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785 با 10 درصد و پلی اتیلن ترفتالات بطری 732 با 10 درصد رقابت قیمتی تعلق داشته است.

 

کالای پ پ ZR230C نیز با سقف قیمت معامله شد، کالاهای دیگری همچون پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C و پلی استایرن انبساطی 200 نیز با رقابت 8 درصدی به فروش رسید.

 

ادامه بحران معاملات PET گرید بطری که در هفته های گذشته هشدار داده شد.

همانطور که مشخص شد در بین 15 گرید برتر بازار 5 گرید مختلف از PET گرید بطری قرار داشت که در هفته گذشته پیش بینی شده بود. رقابت برای این گرید ها بین 5 تا 10 درصد بوده است. در این هفته گرید 781 در روز چهار شنبه عرضه شده بود که با تقاضای کاذبی مواجه بود و با سقف قیمت معامله شد. در بین تقاضا ها تناژ های بالای 1000 تنی زیادی مشاهده شد که به التهاب بیشتر معاملات این کالا دامن می زدند و متاسفانه در این وضعیت سهم مصرف کننده واقعی بسیار اندک و سهم دلال بسیار بیشتر است. امید است با افزایش عرضه ها و اعمال محدودیت هایی برای ثبت سفارش از سوی بورس کالای ایران اوضاع معاملات این محصول متعادل شود.

 

و اما وجود گرید پلی استایرن مقاوم 7240 تبریز در بین 15 گرید پر رقابت تا حدی عجیب به نظر می رسد زیرا مدت ها بود این گرید با قیمت پایه معامله می شد، در هر صورت این اتفاق سیگنالی را در جهت آینده بازار این محصول به ما می دهد که امید است تنها دلیل این نوع معاملات افزایش قیمت جهانی این محصول بوده باشد و در آینده شاهد کاهش عرضه و یا مسائل اینچنینی در مورد این کالا نباشیم.

 

آمار کلی معاملات بازار به تفکیک هر گروه کالایی:

 

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن نساجی است که با 15 درصد سهم بازار و با بیش از 9 هزار تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به پلی اتیلن سنگین لوله و اکستروژن و با 12 درصد و با نزدیک به 7.586 تن عرضه اختصاص دارد.

 

رتبه سوم نیز به گروه PVC و با 7 هزار و 384 تن عرضه و 12 درصد سهم بازار تعلق دارد. همچنین گروه پلی اتیلن سبک فیلم نیز با 11 درصد حجم عرضه ها از دیگر گرید های با عرضه بالا بود. در کل این گروه های مطرح شده 50 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

 

 

 

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

گروه PET گرید بطری و با نزدیک به  29.051 تن تقاضا و معادل 29 درصد کل تقاضای بازار بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است، البته این گروه نسبت به هفته پیش 14 هزار تن افزایش تقاضا را تجربه کرده است، بعد از این گروه پلی پروپیلن نساجی و با 17 هزار و 349 تن تقاضا بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده که برابر با 17 درصد تقاضای کل بازاراست این گروه نسبت به هفته گذشته 1200 تن کاهش تقاضا را تجربه کرده است.

 

گروه سوم پلی پروپیلن شیمیایی است، که با 10 هزار و 705 تن تقاضا و معادل 11 درصد تقاضای بازار است این گروه افزایش یک هزار تنی تقاضا پیدا کرده است. سه گروه مذکور جمعا 57 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند. لازم به ذکر است که گروه PVC  نیز از دیگر گرید های با تقاضای بالا بود.

 

متن کامل در: http://inpia.ir/shownews/8080

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*