روشی آسان برای محاسبه ی اندازه ی تزریق برحسب ظرفیت سیلندر

چکیده

برای اطمینان یافتن از ظرفیت کافی سیلندر، محاسبه حجم تزریق (shot) موضوعی مهم اما به نظر کسل­ کننده می­رسد. در این مقاله، روش آسان­تری برای محاسبه­ی اندازه ­ی تزریق برحسب ظرفیت سیلندر گزارش شده است.

اکثر قالب­سازان دوست ندارند که بشنوند خرید یک سیلندر جدید نیاز است، زیرا این امر زمان­بر و هزینه ­بر می­باشد. بنابراین، اگر در حال خرید دستگاه جدید و یا برنامه­ ریزی قالب برای دستگاه هستید، پیش از آن­که دستگاه را سفارش دهید یا هر برنامه ­ریزی کنید، خوب است برخی کارها را انجام دهید.

به احتمال زیاد قطعات با اندازه ­های متنوعی خواهید داشت، بنابراین بعید است که اندازه ­ی ماردانی متناسب با خواسته­ هایتان بیابید. برخی قالب­سازان با بزرگ­ترین ماردان ممکن شروع می­کنند، اما این روش کارساز نیست، چه در درازمدت هزینه بیشتری می­برد. در اندازه­ های تزریق بسیار کوچک، کمتر از 20 درصد ظرفیت سیلندر استفاده شده که اغلب منجر به زمان­های اقامت طولانی و در نتیجه تخریب بسپار و کنترل ضعیف فرایند می­شود. در اندازه ­های تزریق بزرگ، بیش از 65 درصد ظرفیت سیلندر استفاده شده که منجر به مشکلات کیفیت مذاب نظیر ذوب نشدن، یکنواختی ضعیف مذاب و زمان بازگشت طولانی ماردان می­شود.

فوق ­العاده است اگر ماردانی بیابید که بتواند مطابق تمام قطعات شما باشد؛ اما اگر نیافتید، دو سیلندر سفارش دهید. دو سیلندر طیف وسیع­تری از قالب­گیری را اجازه می­دهد. ممکن است هنگام سفارش دستگاه جدید، سیلندر دوم را با قیمت کمتری بخرید. با یک کاربر ماهر و متخصص، سیلندرها می­توانند در کمتر از 30 دقیقه تعویض شوند، حتی اگر داغ باشند.

چگونه اندازه سیلندر/ ماردان موردنیازتان را کشف کنید؟ اگر قطعه جدید است و قالب هنوز ساخته نشده است، اجرای برنامه تحلیل­گر پرشدن قالب، حجم قطعه و راهگاه (runner) را به شما خواهد داد. اگر قالب در مرحله ساخت باشد، ممکن است قالب­ساز حجم تزریق را محاسبه کرده باشد و هم­چنین از حجم راهگاه (اگر قالب با راهگاه سرد باشد) نیز مطمئن شود. اگر قالب دارید و در حال خرید یک دستگاه جدید هستید، باید علاوه­بر داشتن اندازه تزریق در دستگاه موجود، دو چیز را بدانید: وزن­های قطعه و راهگاه. با داشتن وزن قطعه و راهگاه و یا حجم کل تزریق، نقطه شروع را دارید. پس چگونه محاسبه را انجام دهید؟

بیایید با این فرض شروع کنیم که وزن قطعه را می­دانید. اکثر مشخصات دستگاه در واحد اونس (oz) است. از آن­جایی که هر اونس، 28.3 گرم است، اگر وزن قطعه، راهگاه (سرد) و مخروطی (sprue) با هم 164 گرم PP باشد، 5.8 اونس می­شود. فرض کنید ظرفیت سیلندر 8 اونس باشد. ممکن است نتیجه بگیرید که مقدار زیادی حجم تزریق وجود دارد. اما این­طور نیست.

در ابتدا به مشخصات دستگاه نگاه کنید، این اطلاعات معمولا در واحد گِرم یا اونس PS هستند. بنابراین مشخصات دستگاه 8 اونس یا 266 گرمPS (g 226 = g/oz 28.3 × 8) است. اما می­خواهید PP را قالب­گیری کنید. تفاوت مهمی بین چگالی این دو بسپار وجود دارد. در دمای اتاق، چگالی PS g/cm3 1.04 و PP g/cm3 0.90 است. برای قطعه­­ی 164 گرمی، ضریب تبدیل فقط g/oz 28.3 نیست، بلکه حاصل­ضرب 28.3 در نسبت چگالی­ها یعنی: g 164 × g/oz 28.3 × 0.90 / 1.04 یا oz 6.72 معادل (equivalent) PS است.

بنابراین همیشه مقدار چگالی را در دمای اتاق در نظر بگیرید و اینکه در قالب­گیری (که در سیلندر داغ رخ می­دهد) با چه شرایط دماییِ مذاب مواجه هستیم. متاسفانه مسئله­ی دیگری نیز وجود دارد. شما باید چگالی مذاب را درنظر بگیرید.

هنگام ذوب، مولکول ­های بسپار بیشتر از هم دور می­شوند و چگالی کاهش می­یابد. چگالی مذاب­ها اغلب در برگه مشخصات مواد یافت نمی­شود. معمولا می­توان آنها را با جستجو یافت. چگالی مذاب برای PS g/cm3 0.945 و برای PP حدود g/cm3 0.74 است. این مقادیر محاسبات را تغییر می­دهد. در حال حاضر نسبت چگالی­ها یا 0.74/0.945، 1.28 می­شود. درنتیجه به حداقل اندازه تزریق oz 7.4 نیاز است (210 = 1.28 × 164).

آیا استفاده از 93 درصد ظرفیت سیلندر (8.0/7.4) عملی است؟ خیر، این مقدار عملی نمی­باشد. پیشنهاد می­شود در محدوده­ی 25 تا 65 درصد از ظرفیت سیلندر کار کنید. سپس برای نشتی شیر یک­طرفه (check-valve) و یکنواختی مذاب، ضریب ایمنی 10 درصد را نیز اعمال کنید. بنابراین مقدار واقعی برای PP، 7.4 + 10 % یا اندازه تزریق oz 8.14 معادل­ PS می­شود. تنها با استفاده از 65 درصد ظرفیت سیلندر، محاسبه نهایی (8.14 = x 0.65) oz 12.5 در واحدهای PS می­شود.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*