دانشمندان در فضا از اوره ی موجود در ادرار انسان پلاستیک می سازند

برنامه ی سفر به مریخ که قرار است در سال 2024 رخ دهد برای گروه عملیاتی پیچیدگی هایی را در بر داشته است.

این برنامه شاید همانند فیلم های علمی تخیلی به نظر برسد، اما واقعیت داشته و دانمشندان بسیاری مشغول کار بر پروژه هایی هستند که قرار است برای افرادی که به این سفر می روند شرایط زیستی مناسبی را فراهم نمایند.
اما مساله اینجاست که مریخ همانند زمین برای تن ها مواد مختلف جا ندارد. بنابه این دلایل دانشمندان به دنبال راه هایی هستند که قادر باشند اتلافات انسانی را به موادی مفید تبدیل نمایند. از جمله مواد مفید مورد نیاز فضانوردان می توان به پلاستیک ها اشاره کرد.
این دانشمندان نتیجه ی تحقیقات خود را در 25امین National Meeting & Exposition مربوط به جامعه ی شیمی آمریکا و یا همان ACS ارائه نمودند. این دانشمندان اعلام کردند که قادرند از اتلافات انسانی همانند ادرار استفاده نموده و آن را به بسپارها و مکمل های غذایی تبدیل نمایند.
طبق گفته ی این دانشمندان، اگر قرار است فضانوردان مدت زمان بسیار طولانی را در مریخ سپری کنند و یا بازگشتی در کار نباشد، باید قادر باشند که هرچه را با خود می برند بازیافت کرده و به موادی مفید تبدیل نمایند.
به همراه داشتن یک سامانه ی زیستی که فضانوردان قادر باشند در مواقع لزوم ان ها را بیدار کرده و از آن ها استفاده نمایند، کمک بسیاری را به آن ها می نماید.
سامانه های زیستی Blenner انواع مختلفی از گونه های مخمری yarrowia lipolytica را داراست. این ارگانیسم ها از نیتروژن و کربن برای رشد استفاده می کنند. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این مخمرها می توانند نیتروژن مورد نیاز خود را از ادرار انسان دریافت نمایند. این ارگانیسم ها کربن مورد نیاز خود را نیز می توانند از دی اکسید کربن حاصل از بازدم انسان ها دریافت نمایند.
گونه ای از این ارگانیسم ها می توانند اسیدهای چرب امگا 3 را تولید نموده که برای سلامت قلب، چشم و مغز بسیار حائز اهمیت است. گونه ی دیگری از این موجودات به گونه ای طراحی شده اند که میتوانند مونومرها را استخراج کرده و آن ها برای تولید پلی استر به یکدیگر متصل نماید. این پلی استرها بعدا می توانند با استفاده از چاپگر سه بعدی به قطعات پلاستیکی جدید تبدیل شوند.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*