ماده‌ پلیمری جدید به شکل‌های مختلفی خودش را تا می‌زند

برای اولین بار، دانشمندان یک ماده‌ی هوشمندی ساخته‌اند که می‌توان چند بار به آن برنامه داد تا خودش را به شکل‌های پیچیده‌ای تا کند.

این بدین معنی است که جرقه‌ی کوتاهی از حرارت می‌تواند این پلیمر کشسان را تحریک کند تا خودش را به شکل یک پرنده‌ی اوریگامی تا بزند؛ این پلیمر پس از پرنده، با یک جریان حرارتی دیگر می‌تواند به یک قایق تبدیل شود. نکته‌ی قابل توجه‌تر این است که این پلیمر می‌تواند همین کار را چند بار پشت سر هم انجام دهد.

ماده‌هایی که به طور خود به خود تا می‌شوند، پدیده‌ی جدیدی نیستند.

یکی از دانشمندان رشته‌ی مواد در دانشگاه Zhejiang چین و نویسنده‌ی این تحقیق می‌گوید دانشمندان با استفاده از این ماده می‌توانند دستگاه‌های پزشکی قابل بازیافت بسازند، یا از آنها در سازه‌هایی هوافضایی استفاده کنند که می‌توانند به سازه‌هایی دیگر تغییر شکل دهند که ساخت آنها غیرممکن است. مقاله‌ی این تحقیق اخیرا در ژورنال علمی Science Advances منتشر شده است.

اوریگامی پلیمر

ماده‌هایی که به طور خود به خود تا می‌شوند، پدیده‌ی جدیدی نیستند. اولین نسل این پلیمرها فقط یک بار در اثر حرارت به یک شکل از پیش تعیین شده تا می‌شدند. نسل‌های بعدی پلیمر را می‌شد با محرک‌های دیگری مثل نور، شوک‌های الکتریکی یا میدان مغناطیسی به تغییر شکل واداشت. همه‌ی آنها برای تا شدن و تغییر شکل به ویژگی کشسانی وابسته هستند. وقتی که این پلیمرها خنک می‌شوند به شکل قبلی‌شان برمی‌گردند. به این ترتیب، آنها حافظه‌ای از شکل اصلی‌شان را نگه می‌دارند.

«تیموتی وایت» (Timothy White)، یک مهندس شیمی در آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی می‌گوید این ماده‌ی جدید می‌تواند قدمی رو به جلو در سیستم‌های قابل برنامه‌نویسی برای تغییر شکل باشد. البته او در این تحقیق نقشی نداشت. او از میان کاربردهای چنین ماده‌ای، به ساخت آنتنی اشاره می‌کند که می‌تواند به طور داینامیک فرکانس‌اش را تغییر دهد. نه تنها می‌توان آن را به شکل‌های متفاوتی درآورد، بلکه این ماده همیشه می‌تواند به حالت اول‌اش بازگردد.

    ارسال نظر

    Your email address will not be published. Required fields are marked*